آموزشگاه آزاد سینمایی آیینه در آیینه در سال 1377 با پیشنهاد مستقیم معاونت وقت سینمایی جناب آقای سیف الله داد توسط فرهنگ معیری طراح چهره پرداز شهیر سینما و تلویزیون جهت گسترش آموزش آکادمیک و اصولی گریم بر مبنای دانش روز و تجربیات و روشهای منحصر به فرد ایشان شروع به فعالیت نمود. ویژگی های منحصر به فرد و تکنیک های شخصی، شناخت و دید خاص فرهنگ معیری به گریم موجب ایجاد جریانی نو در حوزه گریم شده بود و بر همین مبنا از وی به عنوان پدر چهره پردازی نوین سینمای ایران نام برده می شود. حرکت موثر و جریان ساز فرهنگ معیری که از اواخر دهه چهل شمسی شروع شده بود در دهه شصت مورد کم لطفی مدیران فرهنگی وقت قرار گرفت و بدون توضیحی خاص تا اواسط دهه هفتاد ادامه پیدا کرد.
با شروع به فعالیت آموزشگاه آزاد سینمایی آیینه در آیینه در سال 1377 جریان جدیدی از حرکت فرهنگی در این حوزه شکل گرفت و هنر آموزانی با دانش و بینش، برمبنای مطالب جدید و به روز و کاملا علمی و عملی وارد فضای کار حرفه ای و شخصی شدند. تاثیر جریان هنر آموزان رشد یافته فرهنگ معیری به خوبی در رشد و ارتقای سطح گریم در حیطه حرفه ای و منسوخ نمودن روشها و روال های قدیمی و غلط باب شده در این رشته تا حدی بود که منجر به ارتقا سطح سلیقه عمومی جامعه گشت. این جریان بعد از فوت فرهنگ معیری در سال 1387 در سن 64 سالگی توسط فریور و فرنوش معیری با نهایت دقت وحفظ اصول اساسی و آموزش مبتنی بر شیوه های نوین به صورت اینتراکتیو تا هم اکنون و با موفقیت چشمگیر ادامه دارد.
در روش آموزشی اینتراکتیو هنر آموزان ضمن دریافت محتوای جدید و بهره مندی از تکنیک های موثر علمی و عملی بسته به توانایی و تمرین شخصی توانایی ساخت و پرداخت خلاقانه و درست را خواهند آموخت. کم نیستد افرادی که هنوز پیرو روش های فرسوده و تاریخ مصرف گذشنه اند، روش هایی غیر کاربردی و کاملا مصنوعی که، نه تنها منجر به جذب و ارائه طبیعی نیستند. بلکه به عکس کاملا مصنوعی و اغراق امیز جلوه گری می نمایند، اصل اساسی آموزش در آیینه در آیینه ساختارهای طبیعی و غیر اغراق امیز در نهایت جذابیت همراه با ارائه ای حرفه ای می باشد.
تاکید بر آموزش اصولی و درست منطبق با معیارهای پذیرفته شده جهانی و نه سلایق خاص منطقه ای و ترکیب آن با اصول آموزش هنرهای تجسمی و زیبا، دوره های اموزشی آموزشگاه آیینه در آیینه را تبدیل به با کیفیت ترین دوره های موجود در ایران نموده است. آموزش بیش از 7000 هنرآموز طی بیست سال فعالیت آموزشی مستمر آیینه در آیینه و جذب هنرآموزان ایرانی از سراسر دنیا علاوه بر گسترش و ارتقا سطح شناخت و فرهنگ عمومی جامعه منجر به ارایه سلیقه جدید و منحصر به فردی در حوضه ارتباط تصویری گریم شده است.
فرهنگ معیری
فرهنگ معیری (زاده ۱ خرداد ۱۳۲۲ – درگذشته ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۷) چهرهپرداز سرشناس ایرانی است.
وی گریمور ارشد رادیو و تلویزیون ملی ایران و مؤسس آموزشگاه آزاد سینمایی آئینه در آئینه است. در این آموزشگاه به طور تخصصی، گریم حرفه ای و گریم سینمایی تدریس می گردد.
فرهنگ معیری را به عنوان گریموری مؤلف و صاحب سبک در صنعت گریم سینما و تلویزیون ایران می شناسند. از او به عنوان پدر چهرهپردازی نوین ایران نام برده شده است. ماحصل دوران کاری او حضور در آثار کارگردانان شاخصی همچون بهرام بیضایی، امیر نادری، همایون شهنواز، مسعود کیمیایی، محمدرضا اصلانی، عزیزالله حمید نژاد، محمد رضا اعلامی، پوران درخشنده و… بودهاست.
طراحی و اجرای گریم سریال دلیران تنگستان به عنوان اولین سریال سیاه و سفید تاریخ تلویزیون ملی ایران و سریال سمک عیار به عنوان اولین سریال رنگی تلویزیون ملی از افتخارات وی بهشمار میآید.
فیلمهای کلاغ، چریکه تارا، سفر سنگ، نفس بریده، خاتون ،فصل خون، جنگ اطهر، خط قرمز، بند، خانه عنکبوت، گلهای کاغذی، رابطه، پرواز در شب، طلسم، باشو غریبه کوچک، کانی مانگا، شاید وقتی دیگر، مسافران، مادیان، افعی، روانی، رخساره، سگکشی و اشک سرما فیلمهای دیگری بودند که وی به عنوان چهرهپرداز در آنان مشارکت داشت.
فرهنگ معیری برای فیلم سگکشی در نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر و پنجمین دوره جشن خانه سینما نامزد جایزه بهترین چهرهپردازی شد. همچنین برای فیلم اشک سرما هم در هشتمین جشن خانه سینما نامزد بهترین چهرهپردازی بود.
ایشان با هدف تدریس روش های نوین و کاربردی گریم سینمایی و گریم حرفه ای، آموزشگاه گریم آیینه در آیینه را تاسیس کردند.
فریور معیری
دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل کارشناسی ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ. اولین بار با ساخت ماسک تئاتر بانو آیويی به کارگردانی استاد بهرام بیضایی، در سال ۱۳۷۶ اولین حضور محدود حرفه ای خود را زیرنظر فرهنگ معیری تجربه می کند. اصرار فرهنگ معیری به عنوان پدر، به تحصیلات آکادمیک و عدم حضور حرفه ای در سینمای ایران، فریور را که جزو شاگردان ممتاز تحصیلی به شمار می آمد، بعد از دوران دبیرستان راهی دانشگاه شیراز و رشته مهندسی مکانیک می نماید. در تصمیمی خلاف نظر پدر، فریور معیری تحصیل مهندسی را رها نموده و با بازگشت به تهران قدم در راهی جدید می نهد.
ثمره راه جدید، تحصیل در دانشکده هنر و پیگیری جدی تر گریم و به موازات آن برگزاری دوره های آموزشی گریم در شهر های شیراز، اصفهان، تبریز و زاهدان می باشد.
ناگفته نماند، روند آموزش سینه به سینه گریم از طرف فرهنگ معیری به فریور، از دوران جوانی روندی مستمر در قالب تولیدات کارگاهی و فعالیت های سینمایی داشته است.
همزمان با ورود به دانشکده هنر مسئولیت تدریس در ترم سوم آموزشگاه آزاد سینمايی آیینه درآیینه، موسسه آموزشی هنر و اندیشه تهران و در ادامه برگزاری اولین دوره رشته گریم در دانشگاه علمی کاربردی سروش (وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی) و تصحیح طرح درس دوره های بعدی این رشته از دیگر سوابق آموزشی فریور معیری می باشد.
در عرصه گریم سینما، فریور معیری با طراحی و اجرای گریم فیلم سینمایی علی سنتوری به کارگردانی داریوش مهرجویی، از کارگردانان موج نو سینمای ایران قابلیت های متمایز فنی و هنری خود را به نمایش می گذارد. این همکاری در آثار دیگراستاد مهرجویی در مقام طراح گریم ادامه پیدا می کند. تهران طهران، چه خوبه که برگشتی و نارنجی پوش دیگر آثار فریور معیری در همراهی با استاد بزرگ سینمای ایران می باشد.
رزومه کاری فریور معیری به عنوان طراح گریم، نشانگر پرهیز آشکار در حضورهای کم کیفیت و بازاری و در عین حال انتخاب های سخت گیرانه در آثار سینمایی و تلویزیونی است. تله فیلم حبیب با حضور حمید فرخ نژاد به کارگردانی داریوش یاری از دیگر آثار فاخر رسانه ملی می باشد که مجددا توانایی های خاص شخصیت پردازانه فریور معیری را به نمایش می گذارد.
از دیگر آثار فریور معیری می توان به مستند روایی ۱۱۶ روز نوفلوشاتو اشاره کرد که در این اثر به غیر از شخصیت امام خمینی و سید احمد خمینی نزدیک به ۹۰ نفر از رجال آن دوران، با کیفیت بالا شبیه سازی شده اند. یکی دیگر از مجموعه های نمایشی، مجموعه تلویزیونی تابوت خالی با محوریت دوران پهلوی اول با شبیه سازی رضا شاه و نزدیک به ۳۰ نفر از رجال آن دوران است.
در ادامه شبیه سازی های فریور معیری مجموعه جستجوگران پارسه با شبیه سازی ۲۰ شخصیت بین المللی نقطه عطف دیگری در شبیه سازی های هایپر رئال در گریم سینما و تلویزیون ایران به حساب می آید.
حضور حرفه ای فریور معیری در زمینه کاری محدود به ایران نبوده و حضور در فیلم های سینمایی جزیره ذرت به کارگردانی جورج اواشوالی محصول کشور آلمان، فیلم سینمایی زایش سرد به کارگردانی امین بخشیان محصول کشور انگلستان، فیلم سینمایی ایران زیبا به کارگردانی فلورین باکسمیر محصول شبکه باواریا کشور آلمان نشانگر کیفیت قابل ارائه در سطح بین المللی آثار اوست.
فریور معیری از سال ۱۳۸۷، پس فوت فرهنگ معیری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز آموزشگاه آزاد سینمایی آیینه در آیینه ، اولین موسسه آموزش گریم به روش اکادمیک در ایران، است و راه موسس این آموزشگاه (تاسیس از 1377) فرهنگ معیری را ادامه می دهد.
فریور معیری در کنار فعالیت های آموزشی خود که در آموزشگاه سینمایی ایینه در آیینه متمرکز می باشد و طراحی گریم در سینما و تلویزیون تجربه آموزش در موسسات معتبر اروپایی را نیز دارا می باشد.
علاوه براین مطالعات طب قدیم ایران در زمینه بهداشتی و آرایشی از علایق ایشان است و ماحصل آن ابداع ترکیباتی منحصر به فرد در حوزه عملکرد گریم سینمایی و زیبایی است.